Review: Sonic and the Secret Rings

Game voor 7 jaar en ouder Game bevat geweld

In deze eerste Sonic game voor de Wii gaat Sonic op zoek naar de zeven ringen in een Aladdin-achtige sprookjeswereld. Dit spel volgt de oude vertrouwde Sonic formule: Sonic is razendsnel, verzamelt ringen, ontwijkt ravijnen, verslaat vijanden, en knapt zo verschillende missies op.

Graphics

De graphics zijn geweldig, de beeldkwaliteit kan zich op dit moment meten met die van de Xbox 360 en de PS3.

Gameplay

Bediening

Het spel maakt gebruik van de Wii afstandsbediening. Net als in racespellen voor de Wii wordt de afstandsbediening horizontaal gehouden. Om Sonic te sturen beweeg je simpel naar links of rechts, springen gaat met de 2 knop en stoppen met de 1. En lopen? Dat gaat automatisch. Sonic gaat altijd vooruit, als een auto zonder remmen. En daar ligt meteen een van de problemen met het spel. Doordat Sonic continu vooruit rent zou het te moeilijk worden om over hindernissen te springen. De ontwikkelaars hebben daarom "natuurlijke" hindernissen ingebouwd. Je loopt geregeld tegen een rand op, zodat je stil komt te staan en bijvoorbeeld een vijand kunt verslaan. Dit is jammer, het verbreekt de snelheid die juist zo kenmerkend is voor een Sonic spel. Een irritanter probleem is dat je soms een vijand die je moet verslaan voorbij rent, waarna je tegen een deur aan blijft rennen tot je zachtjes terug kunt stappen om alsnog af te rekenen met de vijand.

Wellicht waren de ontwikkelaars zich bewust van de soms uitermate frustrerende bediening, en hebben ze er daarom voor gekozen om Sonic een ongelimiteerd aantal levens te geven. Het is nooit echt GAME OVER in dit spel: je kunt altijd opnieuw beginnen waar je gebleven was.

Levels

Het spel is opgedeeld in zeven prachtige werelden die veel verschillende missies kennen. Door het spelen van missies verdien je punten, waarmee je weer nieuwe missies en werelden kunt ontgrendelen. Ook kun je met deze punten nieuwe mogelijkheden voor Sonic verdienen, die je per missie in kunt zetten. Zo kun je bijvoorbeeld de mogelijkheid verdienen om extra snel te starten: handig voor racemissies.

Hoewel het de levensduur van het spel enorm vergroot dat er zoveel verschillende missies per wereld zijn, is het wel jammer dat er vaak meerdere, soms erg moeilijke, missies in dezelfde wereld voltooid moeten worden voordat een volgende wereld ge-unlockt wordt. In oudere Sonic spellen was er 1 hoofdmissie per level/wereld. De andere missies waren optioneel, om extra dingen te verdienen. Dit zorgde ervoor dat je gemotiveerder bleef om te spelen, want na ieder nieuw level lag een compleet nieuwe wereld klaar om ontdekt te worden.

Party games

Het hoofdspel kan maar door een speler gespeeld worden. Er zijn echter veertig (!) party games toegevoegd, die met vier spelers gespeeld kunnen worden. De party games zijn simpele korte spellen en ze zijn ook alleen leuk met drie medespelers. De party games kunnen niet concurreren met bijvoorbeeld Rayman Raving Rabbits, Wario Ware en Mario Party maar vooral voor jongere kinderen kunnen ze toch voor veel plezier zorgen.

Taal

De taal die gesproken wordt in het spel is Engels. Om het verhaal te volgen is redelijke kennis van het Engels vereist, maar om het spel te spelen is dit niet nodig. Het is handig om het Engels enigszins te beheersen om te begrijpen wat het doel van de missie is, maar een gemotiveerde speler komt daar ook wel achter door het gewoon te spelen. Doelen zijn bijvoorbeeld Beat Uhu to the Goal (Zorg dat je sneller dan Uhu, de tegenstander, bent) en Don't get defeated (Zorg dat je de missie uitspeelt zonder halverwege af te raken).

Educatief

Omdat de bediening niet eenvoudig is, en timing belangrijk, is dit spel een prima oefening voor de oog-handcoördinatie. Het moeten kiezen van de mogelijkheden (extra snel starten, sneller stoppen, betere balans etc.) voor iedere missie ontwikkelt het tactisch inzicht van de speler. En verder is Sonic and the Secret Rings een perfecte oefening in frustratiemanagement.

Conclusie

Hoewel mijn recensie beslist aan de negatieve kant is, is het spel niet alleen maar slecht. Zoals gezegd: grafisch ziet het er prima uit. En niet alle levels zijn superfrustrerend. Er zijn hele mooie momenten en de frustraties zijn ook vooral zo erg omdat het spel vlak voor een frustrerend moment soms zo ontzettend goed was.

De Party games stellen niet veel voor, maar jongere Sonic fans zullen zich er wel mee kunnen vermaken.