Verf de grauwheid weg met de Blob

Game voor 3 jaar en ouder

De gewelddadige INKT Corporation heeft de wereld alle kleur afgepakt en de inwoners opgesloten in hun nu grijze huizen. Gelukkig is daar Blob, die kleuren kan afpakken van verfbots en de wereld weer kleur kan geven door simpelweg tegen grijze objecten aan te rollen. Het klinkt simpel, en dat is het ook. Toch is dit geen kleuterspel. Er zijn uitdagingen die voltooid moeten worden en soldaten die verslagen moeten worden (door ze te verven). Bovendien is er een (ruime) tijdslimiet, en kan Blob "beinkt" raken door in zwarte inkt te vallen, of door beschoten te worden door een Inky, een soldaat van INKT, waarna hij (of zij?) snel op zoek moet naar water om zich schoon te wassen.

De opbouw

Het spel bestaat uit tien werelden die vrijgespeeld moeten worden. Deze werelden zijn enorm: dit is geen spel waar je even tien minuten voor gaat zitten. In iedere wereld zijn verschillende soorten opdrachten die je kunt doen. Door het verven van objecten en het voltooien van opdrachten verdien je punten en bij een bepaald aantal punten gaat de poort open naar het volgende deel van de wereld, of naar de uitgang. Het spel is zodanig opgezet dat je niet alle opdrachten hoeft te voltooien en niet alles hoeft te verven voor je verder kunt.

Er zijn vier soorten opdrachten, die ieder worden aangekondigd door een ander personage:

• Zip heeft snelheidsopdrachten: volg Zip langs de oranje kogels. Hiermee kom je vaak bij nieuwe opdrachten, of ontdek je handige routes.
  • Arty heeft kleuropdrachten: verf specifieke gebouwen in de opgegeven kleur
  • Bif heeft Inky-opdrachten: versla de Inky's door er op te springen en ze te verven
  • De Professor heeft transformatie-opdrachten: verzamel veel verf en transformeer een saai grijs gebouw in een geweldig kunstwerk.

Er is een tijdslimiet voor zowel het spel als de opdrachten. Opdrachten kun je in meerdere keren doen. Als de opdracht bijvoorbeeld is om tien huizen paars te verven, maar de tijd na acht huizen op is, kun je de opdracht nog een keer doen om de laatste twee huizen te verven. Dit maakt het spel zeker voor kinderen minder frustrerend.

Leeftijd

Hoewel de Blob op het eerste gezicht een onschuldig platformspel is, zijn de onderliggende thema's van grauwheid en fascisme dat niet. In de tussenfilmpjes zien we de afschuwelijke wereld van de Raydianen (die er overigens nog steeds bijzonder mooi en niet eng uit ziet). Grotere kinderen en volwassenen zullen hier parallellen trekken met totalitaire regimes. Kleine kinderen zien gewoon een schattig filmpje. Er moeten vijanden verslagen worden, maar dit is vergelijkbaar met Mario spellen: door er op te springen. De vijanden zien er mooi uit, en niet afschrikwekkend. Desalniettemin zijn de vijanden wel soldaten, en geen paddestoelen en happende planten, zoals bij Mario.

De moeilijkheidsgraad kan verraderlijk zijn. Omdat het er allemaal zo mooi en schattig uitziet, kan het toch tegenvallen voor een jonger kind dat geen uren de tijd heeft om uitgebreid te oefenen. Om de vrij-verven levels te openen, moet je ze eerst in het echte spel hebben uitgespeeld. Voor kinderen die snel gefrustreerd zijn is het wat dat betreft geen ideaal spel om alleen te spelen. Er is geen mogelijkheid om het hoofdspel samen te spelen. Aan de andere kant kunnen kinderen het ook geweldig leuk vinden om gewoon alles te verven, zonder zich druk te maken om opdrachten. Ervaren gamers zullen het spel wellicht te simpel vinden, maar dan is er nog voldoende uitdaging om alle 100 medailles te halen (een medaille krijg je als je bijvoorbeeld alle Raydianen in een level bevrijd hebt) en alles 100% te verven.

Voor hele kleine kinderen is de geheime onoverwinnelijkheids-mogelijkheid handig. Houd de C knop op de nunchuck ingedrukt en druk vervolgens vier keer op de 1 op de Wii-afstandsbediening. Blob heeft nu geen last meer van inkt en andere narigheden en kan rustig overal verven.

Aanbevelingen

Pluspunten

• Leuk voor alle leeftijden. Kleine kinderen kunnen in de vrij-verven modus lekker verven en kleuren mengen, maar ook voor volwassenen biedt het genoeg uitdaging.
  • Prachtige kleuren, mooie muziek.
  • Compleet anders dan andere spellen.
  • Tien grote levels, met twintig kleinere missies.
  • Drie goede multiplayer spellen.

Minpunten

• Het spel duurt lang. Zeker met de latere levels, of als je alle medailles wilt halen, kun je makkelijk meer dan een uur met een level bezig zijn. Het is niet mogelijk om halverwege een level het spel op te slaan.